رنگ آمیزی Nissl

رنگ آمیزی nissl

رنگ آمیزی Nissl

یکی از قدیمی ترین روشهای تصویربرداری از سلولهای عصبی ، رنگ آمیزی Nissl با استفاده از کریزل اسات بنفش یا تولویدین بلو برای رنگ آمیزی دائمی مواد ژنتیکی میباشد.

از رنگ آمیزی Nissl برای نمایان کردن مواد Nissl (توده هایی از شبکه آندوپلاسمی خشن و پلی ریبوزوم های آزاد) همچنین رنگ آمیزی DNA درون هسته که در سلول های عصبی یافت می شود ، استفاده می شود. این روش سلولهای عصبی را از glia متمایز می کند. و می توان با کمک این رنگ ، ساختار معماری سلولهای عصبی را به خوبی بررسی کرد. از بین رفتن ماده Nissl می تواند بیانگر ناهنجاری هایی مانند آسیب سلول یا تحلیل رفتن باشد که به نوبه خود می تواند بیماری را مشخص کند.

این رنگ آمیزی برای شناسایی ساختار درونی مغز بسیار مفید و کار آمد است.(روش بهبود یافته ترکیبی از  رنگ آمیزیNissl و یمونوهیستوشیمی )

برخی از قسمت های مغز مانند cortex به صورت ستونی سازمان یافته است. این ساختار Cortex بر اساس لایه ها یک لایه بر روی لایه دیگر توصیف می شوند. می توان گفت 6 لایه از cortex وجود دارد که هر لایه دارای ساختار و ترکیب سلولی منحصر به فردی است.

برای مثال لایه ی 6 و درونی ترین قسمت لایه ی 4 اغلب شامل سلول های هرمی می باشند. از آنجایی که لایه ی 6 از هسته ی سلول های متفاوت تشکیل شده است در مقایسه با لایه ای با چندین فرایند projection processes ، در رنگ آمیزی به طور قابل توجهی متراکم تر مشاهده میشود.

مهم ترین نقص رنگ آمیزی nissl  cresyl violet )Nissl stain) این است که مورفولوژی دقیق سلول ها با این رنگ آمیزی بطور واضح قابل مشاهده نیست.

با این رنگ آمیزی اسید نوکلئیک به رنگ آبی مایل به بنفش تیره به نظر میرسد در حالیکه قسمت هایی با تراکم اسید نوکلئیک کم تر، به رنگ خاکستری مایل به آبی روشن دیده می شود. مرکز هسته ، نوکئوس ، محل ذخیره سازی DNA می باشد و در اطراف هسته اغلب چندین لایه از شبکه آندوپلاسمی وجود دارد که دارای ماده ژنتیکی به شکل RNA می باشد که فرآیند تبدیل آن به پروتئین انجام میشود. حال خود رنگ یک پایه است که به اسید های نوکلئیک متصل می شود.

رنگ آمیزی nissl
رنگ آمیزی nissl

 

 

رنگی که معمولاً در این روش استفاده می شود Cresyl Echt Violet Acetate نام دارد که در محلول با آب مقطر مخلوط می شود. این ماده نیسل را به رنگ آبی تیره یا بنفش تیره رنگ آمیزی می کند.

روش رنگ آمیزی Nissile به شرح زیر است:

این روش رنگ آمیزی به افتخار نام متخصص مغز و اعصاب آلمانی، فرانز نیسل، نیسل نام گذاری شده است. از طرفی ماده نیسل اصطلاحی قدیمی برای شبکه ی آندوپلاسمی است جایی که این نام از آنجا نشات گرفته است. همچنین از طرفی دیگر Nissl bodies نیز به ریبزوم های آزاد اشاره دارد.

رنگ آمیزی nissl
رنگ آمیزی nissl

 

روش های دیگر رنگ آمیزی اختصاصی و عمومی بافت را از لینک زیر مطالعه کنید.

کلیک کنید!

 

منابع

  • https://brainstuff.org/blog/what-is-a-nissl-stain

پرسش های دیدسبز

  • برای چه نوع بافت هایی از رنگ آمیزی Nissl استفاده میکنید؟
  • در اجرای این روش با چه مشکلاتی مواجه هستید؟
  • از نظر شما مزایای روش Nissl چیست؟

1 دیدگاه برای “رنگ آمیزی Nissl

  1. اشتراک‌ها: رنگ آمیزی PAS - دید سبز آموزش آموزش رنگ آمیزی PAS

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *