راهنمای میکروتوم


میکروتوم برای تهیه برش های بافتی بسیار نازک از بلوک های پارافینی کاربرد دارد.

چگونگی کاربری میکروتوم


به طور کلی دستگاه میکروتوم از دو قسمت تشکیل شده است. یک قسمت که بر روی آن بلوک تهیه شده را ثابت می کنند . دیگری تیغ میکروتوم یا تیغه برش بافت. قسمتی که بلوک بافت بر روی آن ثابت می شود، مرتبط با یک دسته (چرخ) میکرومتری است .این دسته در هر گردش دسته میکروتوم به اندازه چند میکرون به جلو یا عقب می رود. میکروتوم انواع مختلفی دارد ولی بهترین نوع آن به صورتی است که قالب بر روی چرخ میکروتوم ثابت است و در نتیجه مرتبا در یک جهت حرکت می کند و بدین ترتیب برش ها تشکیل نوارهای باریکی را می دهند.
برای تهیه برش از بلوک های بافت پارافینی ابتدا باید بلوک ها را تهیه کرد .سپس میکروتوم را به صورت صحیح تنظیم کرد. میکروتوم روتاری رایج ترین وسیله مورد استفاده برای تهیه برش ها می باشد. قبل از تهیه برش ها، بایدبلوک های پارافینی را مرتب کرد. سپس بلوک ها با استفاده از چاقوی استیل یا تیغ یکبار مصرف از قالب جدا می شوند.به طوریکه پارافین به ضخامت 3 میلی متر در اطراف بافت وجود داشته باشد. سطوح قالب ها باید صاف و با یکدیگر موازی باشد .علاوه بر آن بافت به صورت کامل داخل بلوک قرار گرفته باشد. در هنگام برش باید تیغ کاملاً تیز باشد تا از ترک خوردگی یا شکستن قالب ها جلوگیری شود. قالب باید روی پایه میکروتوم به طریقی ثابت شود که محور بلند طولی آن به موازات تیغ میکروتوم قرار گیرد.

باید تیغ میکروتوم را در محل مورد نظر به طور ثابت و محکم قرار دهیم . درجه انحراف آن به دقت تعیین شده و مناسب باشد. تمام پیچ و مهره های مربوط به تیغ میکروتوم باید محکم باشد. سپس باید آن قدر از سطح بلوک بریده شود تا تمام سطح بافت در برابر تیغ میکروتوم قرار گیرد . سپس برش نهایی داده می شود.معمولاً برای بافت های معمولی ضخامت برش دستگاه بین سه الی پنج میکرون تنظیم می شود. بافت های بریده شده را در هنگام برش با دست چپ نگاه می  داریم .برای اینکار از پنس هم می توان استفاده کرد. برش ها باید نواری، صاف و بدون چین و چروک باشد. قطعات بریده شده پس از از آن که در حمام آب، پهن شدند روی لام قرار داده می شوند. تهیه برش خوب به تجربه شخصی و آشنایی کامل تکنسین به وسایل مورد استفاده بستگی دارد. بنابراین تکنسین ها برای این کار باید به خوبی آموزش داده شوند. نتایج کار به صورت عمده ای به حساسیت و عملکرد تیغ میکروتوم بستگی دارد. پس هر تکنسین باید نحوه استفاده از تیغ میکروتوم و نگهداری از آن را به خوبی بداند. از مهمترین نکات در هنگام برش، حفظ زاویه مناسب برش یا cutting clearance angle  است. معمولا این زاویه بین پنج تا ده درجه است. هنگامی که برش ها رضایت بخش نباشد و نمونه ها به خوبی پروسس نشده باشد. بلوک بافت و تیغ را می توان با یخ، سرد کرد. در مورد نمونه های مشکل مثل ناخن و تاندون ها و … میتوان از یک عامل نرم کننده استفاده کرد. هم اکنون اسپری هایی برای استفاده این منظور وجود دارد که آن را روس سطح بافت اسپری می کنند.

نحوه نگهداری میکروتوم


● بدنه، پایه و تیغ میکروتوم باید هر روز بعد از هر دوره کاری تمیز شود (می توان از یک باند گاز آغشته به گزیلن برای پاک کردن پارافین استفاده کرد.)
● هنگامی که از میکروتوم استفاده نمی شود، باید تیغ میکروتوم را برداشته و ضامن میکروتوم را قفل کرد.
● روغن کاری مربوط به میکروتوم توسط تکنسین و در فواصل زمانی مشخصی انجام شود.
● تیغ میکروتوم دائم باید همیشه در جعبه مخصوص خود حمل و نگهداری شود تا به لبه های آن صدمه وارد نشود.
● تیغ میکروتوم در صورتی که یکبار مصرف نیستند باید به صورت دوره ای و در هنگام لزوم تیز شوند.

کنترل کیفی میکروتوم


برش های بافت باید به صورت نواری شکل از بلوک بافت گرفته شود و کاملا مسطح و بدون چین و چروک و خطوط پارگی باشد (مانند خارج شدن کاغذ از یک پرینتر). در مطالعه میکروسکوپی برش ها نباید دچار خراش های طولی و یا عدم یکنواختی به صورت عرضی باشند و علاوه بر آن ضخامت نسوج تعیین شده باید برای روش مطالعه و درجه تنظیم میکروتوم تناسب داشته باشد.
به عنوان یک قانون کلی تیغ های میکروتوم باید همیشه کاملا تیز و تمیز باشد.

ایمنی میکروتوم


● اطمینان از قفل بودن ضامن مربوط به میکروتوم در زمانی که از میکروتوم استفاده نمی شود
● قرار دادن محافظ بر روی تیغ میکروتوم در هنگامی که عملیات برش بافت انجام نمی شود.
● حمل و نقل تیغ میکروتوم دائم در جعبه های مخصوص آنها صورت گیرد.
● هرگز نباید به تیغ میکروتوم بدون محافظ مناسب (دستکش مخصوص) دست زد.

 

 

برای مشاهده مقاله ی آموزش رنگ آمیزی بافت نمونه روی دکمه زیر کلیک کنید.

لایکا
میکروتوم هوشمند دیدسبز

 

ساکورا
میکروتوم نیمه اتوماتیک دیدسبز
ترمو
میکروتوم روتاری دیدسبز
Click me!

2 دیدگاه برای “راهنمای میکروتوم

  1. اشتراک‌ها: آغشته سازی با پارافین - آموزش آغشته سازی با پارافین % دید سبز

  2. اشتراک‌ها: پاتولوژی در ایران مقالات تاریخچه پاتولوژی در ایران - دید سبز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *