میکروتوم در صنعت بسته بندی

در این مقاله چگونگی مطالعه ی مواد سازنده ی پک های پلاستیکی چند لایه برای بسته بندی محصولات غذایی و دارویی با توجه به ترکیبات لایه های متوالی آن ها و نحوه ی برش توسط میکروتوم های خاص و استفاده از میکروسکوپ های نوری شرح داده شده است.

دیدسبز با توجه به نیاز کشور در صنعت بسته بندی های غذا و دارو، میکروتوم های خاصی را مخصوص مطالعه ی این مواد بسته بندی طراحی، و در اختیار مشتریان عزیز در این صنعت قرار داده است.

مقدمه

توانایی شناسایی ترکیب یک فیلم بسته بندی برای تأیید صحت مشخصات ارائه شده در اعلامیه انطباق که با تمام مواد پلاستیکی در تماس با مواد غذایی ساخته شده است ضروری است (به اتحادیه اروپا 10/2011، ماده 15 و پیوست IV (3) مراجعه کنید . علاوه بر این، هر نوع پلیمر، چاپ، پوشش و چسب حاوی افزودنی‌ها و مونومرها یا الیگومرهای معمولی دارای پتانسیل جابه جایی و انتقال به مواد غذایی میباشد، در عین حال لایه‌های خاصی برای ایجاد موانع انتقال این مواد عمل میکنند. بنابراین، دانستن ترکیب یک فیلم چند لایه، آزمایشگاه‌ها را قادر می‌سازد تا پیش‌بینی کنند که کدام ذرات امکان انتقال از فیلم بسته‌بندی به مواد غذایی را دارند و در نتیجه به بررسی معقول بودن نتایج انتقال به‌دست‌آمده نیز کمک می‌کند.

چاپ تماس مستقیم با مواد غذایی                                                                                                                             

به دلایل تبلیغاتی (مانند کمپین های ویژه)، گاهی اوقات ممکن است قسمت هایی از لایه تماس با غذا نیز چاپ شود (شکل 2 را ببینید). برای این منظور از «جوهرهای چاپ تماس مستقیم با مواد غذایی» ویژه استفاده می شود. که معمولاً پوشش های رنگدانه ای بر پایه رزین های وینیل یا سلولز اصلاح شده هستند .

بسته بندی
بسته بندی شکلات با چاپ تماسی با لایه ی مواد غذایی

تجزیه و تحلیل ترکیب یک فیلم چند لایه

برش میکروتوم و میکروسکوپ

توصیه می شود ابتدا یک مقطع میکروتوم (معمولاً با ضخامت 5 میکرومتر) از نمونه تهیه شود و با استفاده از میکروسکوپ، نور عبوری با نور پلاریزه بررسی شود. این به شما این امکان را می دهد که ببینید نمونه دقیقا از چند لایه تشکیل شده است و اینکه آیا آنها به صورت همزمان اکسترود شده اند یا لمینیت شده اند. چسب ها در نمونه های چند لایه در برش میکروتوم به صورت لایه های نازکی به ضخامت حدود 1-3 میکرومتر بین لایه های پلیمری قابل مشاهده هستند.

رنگ‌آمیزی لایه‌های مختلف در نور پلاریزه نیز اولین اطلاعات را در مورد هویت آنها می‌دهد. لایه های شفاف پلی آمید ممکن است در نور پلاریزه سبز شوند و لایه های پلی اتیلن ترفتالات ممکن است به رنگ های رنگین کمانی ظاهر شوند، در حالی که پلی اتیلن یا پلی پروپیلن بی رنگ می مانند. بسته بندی

بخش های میکروتوم از ورقه های پلاستیکی چند لایه در زیر نور پلاریزه شده.

برای اطلاع بیشتر از نحوه ی قالبگیری و استفاده از میکروتوم دیدسبز برای برش پک های بسته بندی با بخش پشتیبانی شرکت تماس بگیرید